Červená řepa

Červená řepa je dvouletá rostlina, která patří mezi zástupce kořenové zeleniny. Převážně se jí právě ta podzemní část, ale dají se rovněž zpracovat listy.

Příprava řepy

Řepa se dá připravit na mnoho způsobů. Můžete si pochutnat na osvěžujícím smoothie, ale také vás zasytí ve formě salátů či polévek. Syrová řepa se dobře uplatní v salátech. Výborně se hodí k česneku, křenu, jablkům, zelí, pomeranči a mnoha dalším potravinám. Naprosto perfektní je zelný salát s červenou řepou, kozím sýrem a ořechy. Z vařené řepy lze rovněž připravit saláty. Hodí se též k masům. Její konzumace je rozšířena převážně ve východní Evropě, kde se používá pro přípravu boršče. Dají se konzumovat i zelené listy, které se nejčastěji podávají dušené či vařené na způsob zelí nebo špenátu.

Při vaření se setkáváme s jedním problémem. Jak zabránit ztrátě živin? Dužinu řepy obaluje pevná kůra. Jestliže máme možnost řepu připravit zvlášť, uvaříme ji nebo upečeme i s kůrou. Poté kůru oloupáme. Tím pádem nám zůstane řepa s maximálně zachovaným obsahem vitaminů, minerálních látek a živin. Jestliže řepu vaříte, vkládejte si do vroucí vody dostatečně osolené. Vodu, která se nám vyvaří, dolejeme opět horkou.

S čím nám řepa pomůže

Červená řepa je skvělým pomocníkem lékařů. Obsahuje mnoho vitamínů a minerálních látek a dokáže povzbudit i silně demineralizovaný tělesný systém. Hojně se využívá k detoxikačním dietám, které jsou sice tvrdé, zato účinné. Kromě velkého množství betakarotenu v ní najdeme vitamíny B, E, antioxidanty, z minerálních látek pak draslík, vápník, železo, hořčík, křemík, měď, jód, selen, mangan, rubidium, cezium či lithium. Jedním z hlavních důvodů, proč jíme řepu je, že obsahuje poměrně vysoké množství železa, díky čemuž je nápomocná při poruchách krvetvorby. Podporuje tvorby červených krvinek, a proto se doporučuje především jedincům postiženým anémií. Díky pektinu snižuje cholesterol v krvi, vyživuje střevní mikroflóru a upravuje peristaltiku střeva. Tím předchází vzniku prekancerózních polypů a zácpy. Červená řepa je močopudná, a tak se tělo zbaví jedovatých látek, kyselin a soli. Není však vhodná pro ty, kteří trpí močovými kameny. Řepa obsahuje kyselinu šťavelovou, která močové cesty dráždí. Povzbuzuje činnost žaludku a tvorbu žluči. Dále slouží jako prevence před poškozením těla během ozařování či chemoterapiích.

Co se barviv týče, najdeme zde betakaroten, betain a betanin. Betain podporuje náš největší detoxikační orgán, kterým jsou játra a zpevňuje cévní stěny, čímž předchází vzniku aterosklerotických plátů. Rovněž podporuje produkci žaludeční šťávy. Betakaroten chrání náš zrak. Barvivo červené řepy rozšiřuje věnčité tepny, zpevňuje stěnu vlásečnic a působí proti kornatění cév. Řepa podporuje růst buněk a opravuje jejich jádra. Aktivuje tvorbu červených krvinek, a tím zásobování buněk kyslíkem. To v nás vyvolává optimističtější náladu a posiluje nervový systém. Díky tomu jsme i odolnější vůči stresu. Zásluhou řepy se mozek dokáže zbavit jedovatých kovů.

Díky křemíku má blahodárný vliv na vlasy, nehty, pleť, kůži a celkově posiluje vazivové tkáně. Selen a vitamín E dobře působí na imunitu. Vápník a mangan podporují zdravé kosti, což pomáhá při revmatických poruchách a přispívá k celkové regeneraci organismu. Červená řepa také podporuje plodnost, blahodárně působí na organismus ženy před početím a zlepšuje výživu plodu. Řepa je jedním z nejsladších druhů zeleniny, a proto by ji měli diabetici konzumovat s mírou a být značně obezřetní. Působí pozitivně rovněž při léčbě dny a lupénky. Slouží k regeneraci jater po propařené noci, ale i po užívání drog nebo hepatotoxických léků. Šťáva z červené řepy zvyšuje průtok krve do mozku, což může u starých lidí zpomalovat postup demence. Zajímavé jsou i listy červené řepy, protože obsahují chlorofyl, jenž má blahodárný vliv na naši krev.

 

Použité zdroje:
George D. Pamplona-Roger - Encyklopedie léčivých potravin