Maracuja - Kristovo ovoce

Maracuja je plod, který roste na popínavých rostlinách rodu Passiflora. Pěstuje se v tropických a subtropických oblastech, jako je Karibik, Austrálie nebo Nový Zéland. Má vejcovitý tvar a svraštělou slupku v barvě od fialové až po žlutou. Mučenka v sobě skrývá želatinovou dužinu s černými jadérky. Jedná se o dosti aromatické ovoce se štiplavou kyselou chutí, a proto se jí často dochucují džusy, různé nápoje a pokrmy. Maracuja se vyznačuje příjemně vábivou vůní. Na příčině je kombinace více než stovka chemických látek, z nichž některé mají uklidňující účinek. Nejvyšší koncentrace těchto látek se nachází v okvětních lístcích, které se rovněž využívají v přírodním léčitelství.

Maracuja může polechtat nejen vaše chuťové buňky, ale i zdraví. Je totiž velice bohatá na železo. Obsahuje ho dokonce nejvíce ze všech druhů ovoce. Jeho hodnota se dá téměř srovnávat s obsahem žaleza v mase. Z toho důvodu se mučenka doporučuje anemikům, protože železo podporuje léčbu anémie. Důležitý je také obsah vitaminu C, který usnadňuje vstřebávání železa. Sto gramů dužiny poskytuje 30 mg vitaminů C, což je polovina doporučené denní dávky.

Maracuja je vydatná na hořčík, vápník, fosfor a draslík. Obsahuje provitamin A a některé vitaminy skupiny B, vitamin E, niacin a kyselinu listovou. Dužina mučenky má v sobě velké množství pektinu, což je rozpustná vláknina. Najdeme v ní i významné kvantum sacharidů. Patří mezi ovoce, které nabízí největší obsah proteinů.

Dužina a šťáva z maracuji vás příjemně osvěží a povzbudí. Díky tomu, že má sedativní účinek, uklidní vaše pocuchané nervy a pomůže vám se soutředit. Také zlepší váš spánek, takže si budete připadat odpočatí. Maracuja stimuluje trávicí soustavu. Chrání výstelku střev a má projímavý účinek, takže vám uleví při zácpě.

Maracuja se používá především k dochucování nápojů a pokrmů, ale maracujový džus je lahodnou pochoutkou, která vás v létě výborně zchladí. Vynikající jsou marmelády a džemy z maracuji. Nemusí se jednat čistě jen o mučenku, ale můžete toto ovoce kombinovat s jiným. Výborné jsou salátové zálivky z maracuji. Hodí se k jakémukoliv masu. Naprosto delikátní je s lososem. Stačí maso osmahnout, poté dopést v troubě a z výpeku po smažení máte základ omáčky. Už jen trocha vína nebo whiskey, maracuji, koriandru a lehce dosladit medem. Maracuju si však můžete vychutnat i v dezertech. Objevte v sobě kuchaříka.

 

Použité zdroje:
George D. Pamplona-Roger - Encyklopedie léčivých potravin