Mrkev

Často můžeme slyšet pojmy mrkev a karotka. Je to ale jedno a totéž? Kdepak! Karotka je raná odrůda mrkve s jemnější dužninou a tupým kořenem, zatímco mrkev je pozdní odrůda, špičatá, rozměrově větší. Mrkev se poměrně dobře skladuje, což se nedá říct u karotky.

Látky tělu prospěšné

Mrkev disponuje bohatou zásobou vitamínů, minerálů, stopových prvků, vlákniny a důležitých antioxidantů. Mrkev obsahuje beta karoten, vitaminy B, C, D, E, K, lecitin, glukózu, sodík, vápník, hořčík, jód, draslík, fosfor, železo, měď, zinek, mangan a selen. Beta karoten, který je zodpovědný za barvu kořene. Patří mezi antioxidanty a pomáhá tělu v boji se stresem a znečištěným prostředím. Udržuje v dobrém stavu všechny sliznice a působí jako růstový činitel, regeneruje pleť. Obsah selenu v mrkvi také není zrovna malý. Řadí se mezi antioxidanty a je velmi důležitý i pro náš imunitní systém.

Mrkev je velmi účinný pomocník, trápí-li nás zažívací problémy. Snižuje a zklidňuje křeče, optimalizuje průchod natráveniny střevem při zácpách i při průjmech a pomáhá vypudit škodlivou střevní mikroflóru. Zlepšuje oční problémy, mezi které patří, například, šeroslepost, pálení očí a únava zraku. Stará se rovněž o činnost jater. Při cukrovce se využívá syrová mrkvová šťáva a mrkev je velmi účinná proti parazitům.

Mrkev napomáhá při revmatických chorobách, které doprovází bolesti kloubů, tuhnutí vaziv a svalové křeče. Účinkuje obstojně při virózách a oslabeních imunitního systému. Pročistí tělo od intoxikace léky včetně antibiotik. Podporuje nepřímo lepší funkci nervové soustavy, paměť, zlepšuje cévní a oběhové potíže, bojuje proti únavovému syndromu a funguje výtečně při detoxikačních dietách.

Tato zelenina funguje jako močopudný a projímavý prostředek a pomáhá v bojích s močovými kameny. Vylučuje cholesterol, chrání tělo před volnými radikály, podporuje zdravý růst a vývoj dětí, posiluje srdce a cévy, prospívá těhotným ženám, zvyšuje mužskou plodnost. Mrkev má velmi pozitivní účinky na naši kůži. Urychluje hojení ran a udržuje hezkou pokožku a pleť. Stará se o kvalitní vlasy a nehty.

Pár rad na konec

Mrkev má i několik vlastností, díky kterým se nedoporučuje konzumovat. Ve větším množství ani jednorázově by neměli mrkev jíst ti, co trpí vředy žaludku a dvanáctníku a záněty či záněty střev, jelikož stimuluje silnější produkci trávicích šťáv. Zajímavostí je, že mrkev je zdravější vařená nebo restovaná. Mrkev v syrovém stavu má tuhé buněčné stěny, a proto se v ténkém střevě absorbuje jen malé množství beta karotenu. Při tepelné úpravě se více než polovina beta karotenu přemění na vitamin A. Mrkev je lepší jíst s menším množstvím tuku, aby se vstřebaly i látky rozpustné v tucích.

Mrkev je vhodný společník k masu, ale oceníte ji také jako polévku, pomazánku nebo sladkou dobrotu. Mrkvovým koláčem potešíte svou návštěvu a vepřové na mrkvi budou do sebe doma ládovat po kilech. Z mrkve můžete udělat i osvěžující džus nebo smoothie.

 

Použité zdroje:
George D. Pamplona-Roger - Encyklopedie léčivých potravin
Ovoce a zelenina jako lék - Oberbell & Lentzová