Vitaminy rozpustné v tucích

Vitamin A (retinol)

Vitamin A je v potravě přítomen ve formě retinolu nebo karotenoidů, z nichž nejznámější je beta karoten. Ten vlastně tvoří provitamin A vitaminu A. Na kloub vitaminu A přišli na počátku 20. století. Jedná se o vitamin rozpustný v tucích, který se skladuje především v játrech, ledvinách, vaječnících, varlatech, tenkém střevě a plicích.

Zdrojem vitaminu A je živočišná i rostlinná potrava. V živočišné potravě se vitamin A vyskytuje ve formě retinolu, zatímco v rostlinné se jedná o provitamin, který se nazývá beta karoten, a ve střevech se mění na vitamin A. Vitamin A obsahují játra, žloutek, tučné mléčné výrobky, ryby, ovoci a v listové, žluté a oranžové zelenině.

Vitamin A funguje jako lék proti noční slepotě a posiluje zrak. Podporuje odolnost proti infekcím postihujícím dýchací ústrojí a posiluje obranyschopnost organismu. Udržuje správnou funkci a odolnost sliznic. Zlepšuje stav kůže, vlasů, nehtů a dásní.

Potřeba vitaminu A stoupá, je-li ve stravě nedostatek bílkovin a namáháme-li si oči. Denní spotřebu mohou také zvyšovat choroby jater, žaludku a střev, velká námaha, stres, chlad a nadmíra alkoholu. Mezi příznaky deficitu vitaminu A patří praskání a krvácení rtů, svědivá kůže, šeroslepost, xeroftalmie, xerodermie, hyperkeratóza, zubní kaz, nechutenství. Nedostatek retinolu vede k poruchám imunity, infekcím zažívacího a dýchacího traktu, keratinizaci, ulceraci rohovky, oslepnutí. Má na svědomí i problémy s menstruací u žen a plodností u mužů nebo výskyt vrozených vad plodu. K častým projevům patří rovněž suchost a svědění pokožky, cirhóza, neurologické poruchy, poruchy kostí.

Nadměrný příjem vitaminu A je toxický, což ale neplatí pro karotenoidy. Ostražité by měly být ženy, které plánují těhotenství. Měly by se vyhnout preparátům s vysokým obsahem vitaminu A. Nadbytek se projevuje také vypadáváním vlasů, nutkáním na zvracení, průjmem, mlhavým viděním, nepravidelností menstruace, únavou a bolestmi hlavy a kloubů. U jídla předávkování nehrozí, proto buďte velmi opatrní při užívání farmakologických přípravků. Neměli byste kombinovat rybí olej a multivitaminy.

Vitamin D (kalciferol)

Tento vitamin objevili ve 20. letech minulého století. Říká se mu rovněž sluneční vitamin, protože si ho organismus vlivem slunečního záření dokáže vyrobit sám. Jako základní látka pro jeho produkci slouží cholesterol. Vitamin D je rozpustný v tucích, a proto je třeba, aby naše strava obsahovala část tuku, jinak by se vitamin nemohl zhodnotit. Vitamin D se vstřebává do těla v tenkém střevě, odkud se krví dostává do jater.

Vitamin D se vyskytuje v rostlinné i živočišné potravě. Zatímco v živočišné se vyskytuje jako kalciol, u rostlinné se skrývá pod názvem erkalciol. Kalciol se vytváří i v kůži při působení UV záření. K hlavním potravinovým zdrojům patří tučné ryby, sardinky, slaneček, tuňák i losos, žloutek, játra, sýry, máslo, fortofikované margaríny a jiné tuky.

Vitamin ovládá resorpci a ukládání vápníku a fosforu v kostech a zubech, čímž zvyšuje jejich pevnost. Působí tak proti osteoporóze. Velmi důležitý je pro tvorbu hormonů a pomáhá vstřebávat vitamin A. Zvyšuje obranyschopnost organismu, což vysvětluje, proč nám doma nutili rybí olej. Pomáhá rovněž při léčení zánětu spojivek.

Stačí nám přibližně 30 minut na slunci, abychom dostali potřebné množství vitaminu denně. Osobám starším 55 let se doporučuje vyšší dávka, aby se zamezilo demineralizaci kostí. K deficitu dochází při nedostatečném příjmu potravou, poruchách absorpce, nedostatku žlučových kyselin, nedostatečném osvitu slunečním zářením, jaterních a ledvinových onemocněních. Důsledkem pak může být u dětí křivice, chorobné oslabení kostí, vypadávání zubů, nervové poruchy, podráždění, poruchy spánku. U dospělých se může projevit osteoporóza, svalová slabost, nervozita a průjem. Z běžných zdrojů se nelze vitaminem D předávkovat, možnost však nastává při požívání potravinových doplňků. Při dlouhodobě velmi vysokém příjmu vitaminu D může dojít k projevům toxicity. Dotyčný ztratí chuť k jídlu a dostaví se průjmy, zvracení, žízeň, svědění kůže.

Vitamin E (tokoferol)

Spolu s vitaminem C se jedná o nejvíce prostudovaný prvek. Jelikož podporuje činnost pohlavních orgánů, je označován za vitamin plodnosti. Jako vitamin E označujeme skupinu tokoferolů a tokotrienolů. Je to vitamin rozpustný v tucích a v těle se skladuje v játrech, tuku, svalech, děloze, krvi a nadledvinkách.

Nachází se především v obilných klíčcích, sójových bobech, rostlinném oleji, luštěninách, růžičkové kapustě, listové zelenině, špenátu, plnozrnných obilovinách, ostružinách, černém rybízu, mučence, ořeších, máku a žloutku. Má antioxidašní vlastnosti, a tak působí pozitivně na náš organismus v mnoha ohledech. Přispívá k mladistvému vzhledu, protože tlumí oxidační pochody v buňkách. Brání oxidaci LDL, což je škodlivý cholesterol. Snižuje riziko šedého zákalu a posiluje činnost pohlavních orgánů. Snižuje riziko vzniku infarktu myokardu a náhlých mozkových příhod. Usnadňuje využití kyslíku k podávání většího tělesného výkonu.

Nejvíce osob s vysokou potřebou vitaminu E jsou muži v produktivním věku, ženy po přechodu a obézní jedinci. Potřeba vitaminu E se zvyšuje při stresu, v době klimakteria a při užívání hormonálních přípravků. Jestliže máme nízký příjem vitaminu E, tuk v našem organismu zežlukne, což se projeví jako stařecké skvrny na rukou. Dále se deficit projevuje zhoršením koncentrace, špatným hojením ran, ochablou a suchou kůží, snadnou tvorbou modřin, mastnými vlasy, poruchami krevního oběhu, poruchami zraku, únavou, sníženou výkonností a neplodností. Co se týče nadbytku vitaminu E, nebyly prokázány žádné toxické účinky a pouze ojediněle se mohou objevit bolesti hlavy a průjem.

Vitamin K

V roce 1930 zaznamenali dánští badatelé, že u malých kuřat krmených potravou bez tuku se vyvinuly krvácivé stavy. Tento problém vyřešila látka obsažená ve vojtěšce, kterou nazvali vitam K podle slova koagulace, což znamená srážlivost. Jedná se o vitamin rozpustný v tucích. Většina tohoto vitaminu získává tělo aktivitou střevních bakterií.

Zdrojem tohoto vitaminu je především listová zelenina, brokolice, ovesné vločky, jogurty, sýry, játra, rybí tuk, chaluhy a jahody. Vitamin K brání vnitřnímu krvácení a snižuje krvácení při menstruaci. Podporuje krevní srážlivost a preventivně působí proti osteoporóze. Z potravy vytěžíme přibližně 20 % vitaminu K, zbytek vyprodukuje náš organismus aktivitou střev.

K deficitu vitaminu K dochází nejčastěji v důsledku léčby antikoagulanty a jeho typickým projevem je krvácivost. Mezi časté příčiny nedostatku vitaminu K patří malaborpce lipidů, chybění střevní mikroflóry po antibiotické terapii. Nedostatek vitaminu K se projevuje zpomalením srážlivosti krve, sklonem k tvorbě modřin, špatně se hojícími ránami, střevními potížemi a únavou. Předávkování může pro změnu vést k nadměrnému pocení, návalům do hlavy, anémii, rozpadu červených krvinek, poškození jater a u malých dětí může dokonce způsobit žloutenku.